W ostatnich latach mamy do czynienia z ogromną konkurencją w każdej niemal branży produkcyjnej i usługowej! W związku z tym marka firmy stanowi jedno z kluczowych, cennych aktywów. Dzięki dobrze wykreowanym i skutecznie zarządzanym markom, firmy potrafią budować korzystną reputację wzbudzającą zaufanie klientów i osiągać zaskakujące wyniki finansowe. Marka odnosząca sukces to marka oparta na czytelnych wartościach uznawanych przez klienta jak i wszystkich innych podmiotach zainteresowanych funkcjonowaniem organizacji.
Wiele przedsiębiorstw, które zastosowało różne systemy środowiskowe w swoim normalnym funkcjonowaniu stwierdziło, że poczynione w kierunku ekologii działania mogą stanowić nie tylko podstawę budowy przewagi konkurencyjnej ale także siłę tzw. ekowizerunku. Ekologia wyłania się dla dzisiejszych, nowocześnie zarządzanych firm w wymiarze strategicznym, powinna zatem być kluczowym elementem strategii firmy.
Analitycy rynków wielu branż prognozują, że to ekoinnowacyjność będzie motorem rozwoju przedsiębiorstw na całym świecie w najbliższych dekadach. Umożliwi też powstanie nowych firm i miliony nowych zielonych miejsc pracy. Społeczna i ekologiczna odpowiedzialność biznesu, zwana z angielskiego CSR (corporate social responsibility), to szansa na długofalowy rozwój także dla polskich przedsiębiorców również w branży turystycznej.
Na ekologii mogą skorzystać zarówno małe lokalne firmy, jak i wielkie koncerny. W każdej branży znajdzie się bowiem dziedzina, w której można się wyróżnić środowiskowym podejściem do biznesu.
Pozytywny ekologiczny wizerunek nie tylko buduje silną globalną markę, ale przede wszystkim wspiera sprzedaż. Klimat sprzyja postawom pro środowiskowym, ponieważ ekologów wspierają dotychczas obojętne media opiniotwórcze, a nawet powstają nowe ekotytuły (np. Goodlife Poland). Postawy rodzą potrzeby, a potrzeby rodzą zakupy. Wcześniej czy później klienci zaczną się jej domagać i wybiorą firmę, która najlepiej poradziła sobie z wyzwaniami środowiskowymi. Ekologia to w końcu nowe marki, nowa jakość i nowe miejsca pracy.
Ekologia w budowaniu marki rozumiana jest głównie poprzez:
- Komunikacja ekologiczna jest atrakcyjnym środkiem marketingu – może przynieść tylko pozytywne skutki dla przedsiębiorstwa.
- Z perspektywy pojedynczej firmy komunikowanie o własnej działalności ekologicznej podnosi jej wartość. „Jeśli coś robisz i nie mówisz o tym – to tak jakbyś nie robił nic”
- Zadaniem przedsiębiorstwa komercyjnego jest zarabianie pieniędzy. Wykorzystując jednak panujące w społeczeństwie trendy ekologiczne można wesprzeć nie tylko swój wizerunek, a nawet mieć wpływ na kreację nowych postaw.
Problemy w marketingu ekologicznym to:
- Tzw. ekologiczny analfabetyzm odbiorców, wspierany przez media masowe bazujące na szukaniu sensacji, a nie rzetelnym przekazywaniu informacji.
- Większość społeczeństwa nie posiada podstawowej wiedzy ekologicznej -środowiskowej, ani nawet przyrodniczej.
- Używanie słów, które nic nie tłumaczą (produkt ekologiczny), czy sugestywnych obrazów działających na emocje (żabka na środku wysypiska).
- Używanie niezrozumiałego żargonu w powszechnej komunikacji (frakcje odpadów, regranulat).
- Podpieranie się wirtualnymi „przyjaciółmi” sugerującymi poparcie środowiska ekologicznego (symbole WWF i zagrożonego gatunku pandy na co drugim folderze).
- Brak dowodów na ekologiczność produktu i wpieranie, że jest liderem ekologii, choć cała branża z ekologią nie ma nic wspólnego.
Innowacje ekologiczne wspomagają promocję firm poprzez różne konkursy nagradzające nowoczesne rozwiązania prośrodowiskowe, m.in. organizowany przez Europejskie Stowarzyszenie Prasy Środowiskowej EEP (European Environmental Press).
Ekologiczne rozwiązania w hotelarstwie, gastronomii i agroturystyce zostały wymuszone przez dwa czynniki:
- pierwszy oczywisty – potrzeba ochrony środowiska naturalnego
- drugie podyktowane modą, trendem eko, bio itp., dzięki którym klient korzystający z takich usług czuje się bardziej oryginalny, „lepszy” bowiem pośrednio wspomaga i chroni środowisko na ziemi.
Wszystkie te działania ogólnie pojętej „ekologizacji” stały się misją przedsiębiorstw, obiektów ale także misją indywidualnego, świadomego i troskliwego klienta dla którego wybór produktu jest podyktowany dbałością o naturalne środowisko i poprzez ten wybór poczuciem, że robi coś cennego dla „Matki Natury”. Cały świat alarmuje na temat nieuchronnego wyczerpania złóż naturalnych i wciąż niebezpiecznego poziomu zanieczyszczeń w niemal każdym zakątku ziemi. Istnieje jednak kilka miejsc, które mogą pochwalić się czystym i zielonym otoczeniem umożliwiającym odpoczynek w ciszy i spokoju. Hotele też nie pozostają daleko w tym „zielonym” wyścigu. Część z nich używa ekologicznych materiałów i inwestuje w rozwiązania przyjazne dla środowiska. Część z nich promuje produkty ekologiczne w swoim menu, proponuje turnusy oparte na dieta z produktami eko, wspiera produkty lokalne pozyskiwane z bio hodowli roślin i zwierząt.