Międzynarodowy projekt „Wine Educators in Eastern and Central Europe” jest przykładem współpracy specjalistów o podobnym doświadczeniu i wiedzy, ale pracujących w różnym środowisku, w oparciu o różne narzędzia i know-how.
Wizyty w Eisenstadt, Szombathely, Villány, Nitrze, czy Zielonej Górze pozwoliły spotkać się z lokalnymi producentami wina, poznać austriackie, węgierskie i słowackie tradycje Bractw Winiarskich, zapoznać się ze strategiami promocji regionów takich jak Tokaj czy woj. lubuskie, przyjrzeć się bliżej rozwojowi rękodzielnictwa (wyrób beczek) towarzyszącego masowemu przemysłowi.
Przedsięwzięcie stworzyło możliwość obserwowania, jak inni europejscy producenci wina, przedstawiciele krajów o różnym klimacie, tradycji winiarskiej i przepisach prawa, radzą sobie z promowaniem wiedzy enologicznej i rozwijaniem zawodów związanych z wiedzą o winie.
Sławomir Chrzczonowicz na portalu „Winicjatywa” zauważył, że zawód sommeliera to w polskich realiach pewna egzotyka i jako profesja jest niewłaściwie lub nieprecyzyjnie rozumiana („kelner od win”).
W rzeczywistości enologia to rozległa i trudna dziedzina wiedzy. Znajduje się ona na pograniczu chemii, agronomii i savoir vivre’u, a profesje związane z winiarstwem to nie tylko sommelierzy, ale również, a może przede wszystkim – enolodzy.
Edukacja o winie rozpoczyna się w szkołach średnich o profilu gastronomicznych i rolniczych i jest kontynuowana na poziomie szkolnictwa wyższego. Jak precyzuje Monika Bielka-Vescovi w naszej publikacji projektowej: „Od kilku lat na polskich uczelniach w ramach studiów podyplomowych pojawiły się kierunki edukujące z wiedzy o winie. Dziś wiedzę tą można zdobywać m.in. w Collegium Civitas i na Uniwersytecie Jagiellońskim. Istotę tej edukacji obserwujemy w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie na wydziale lekarskim, na kierunku dietetyka, powstał przedmiot enologia, w ramach którego, przyszli kliniczni dietetycy uczą się nie tylko podstawowej wiedzy o winie, ale także o istocie alkoholu w diecie, jego zaletach i niebezpieczeństwach”.
Szkolnictwo państwowe nie jest w stanie zaspokoić rosnącego zainteresowania produkcją i sensoryką wina stąd inicjatywa znalazła się również po stronie szkół prywatnych, fundacji i stowarzyszeń winiarskich. Miłośnicy tego trunku mogą rozwijać swoją wiedzę w Szkole Sommelierów w Krakowie, Podkarpackiej Akademii Wina w Jaśle, czy Szkołe Praktycznego Winiarstwa w Wieliczce. Popularnością cieszą się także degustacji, warsztaty i różnego rodzaju eventy winiarskie.
Z danych wynika, że dorosły Polak średnio konsumuje 4 razy mniej wina niż jego sąsiad z Czech i Słowacji
(www.czaswina.pl/aktualnosc/rynek-wina-statystyki-i-prognozy). Niemniej jednak dane z roku 2013/2014 pozwalają założyć, że rozwój branży produkcji wina w Polsce idzie w dobrym kierunku. W ewidencji ARR wpisanych zostało (wg stanu na dzień 30 Kwietnia 2014) 49 producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium RP (czaswina.pl)
W naszym kraju tworzy się więc przestrzeń do dyskusji o edukacji enologicznej, a projekt, który teraz kończymy jest również głosem w tej dyskusji.
Zachęcamy do pobierania darmowych materiałów dotyczących wiedzy z zakresu enologii www.enology.eurokreator.eu