„Spróbuj przekonać mnie, że wasza polityka odpowiedzialnego biznesu nie jest tylko klasycznym przykładem PR, aby opowiadać waszym klientom o tym, że robicie słuszne rzeczy”.
Takie pytanie zadane przez Stephana Sackurema usłyszał Wolfgang Neumann, obecny prezydent oraz prezes The Rezidor Group
„Czy nie jest tak, że aby zajmować się odpowiedzialnym biznesem trzeba mieć taki biznes i takie przychody, jakie ma grupa Rezidor ?”
Takie pytanie zada każdy właściciel mniejszego hotelu, który nie jest przekonany,co do wdrażania koncepcji odpowiedzialnego biznesu w swojej firmie.
Prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami CSR (ang. Corporate Social Responsibility), czyli zasadami społecznej odpowiedzialności, to zwrócenie uwagi na następujące obszary: środowisko naturalne, pracownicy, rynek I społeczność lokalną.
W niniejszej analizie przypadku pojawi się próba odpowiedzi na obydwa wyżej zadane pytania. Zakładamy, że pojawią się także u czytelnika pytania dodatkowe wynikające z faktu osadzenia ogromnego, światowego biznesu na założeniach wynikających ze świadomości oddziaływania na środowisko naturalne oraz odpowiedzialności za lokalną społeczność. Pytania te i pewnego rodzaju niedowierzanie pojawiają się także po dojściu do, wydawać by się mogło, paradoksalnego wniosku dotyczącego The Rezidor Group. Wniosek ten można zawrzeć w zdaniu : „jeden z największych globalnych biznesów hotelarskich osiągnął swoją pozycję i wciąż ją umacnia nie kierując się zasadą maksymalizacji zysku, ale zasadami, u podstaw których leży rozwój zrównoważony”.
Jak to było i nadal jest w sieci The Rezidor Group?
The Rezidor Hotel Group jest jedną z najszybciej rozwijających się sieci hotelowych na Świecie oraz członkiem Carlson Rezidor Hotel Group. Sieć Rezidor posiada 430 funkcjonujących hoteli, co daje łączną ilość 95 000 pokoi w 70 krajach Świata , w tym siedem obiektów w Polsce. Jednym z założeń sieci Rezidor jest osiągnięcie wśród kontrahentów statusu lidera odpowiedzialnego biznesu włączając właścicieli, developerów, gości, pracowników i społeczność lokalną. The Rezidor Group w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu skupia się na obszarach, które dotyczą rynku turystycznego oraz społeczności lokalnej.
Wzięcie odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz lokalną społeczność było głównym elementem zaangażowania grupy Rezidor w rozwój zrównoważony od momentu sporządzenia polityki środowiskowej firmy w roku 1989 r. Obecnie założenia odpowiedzialnego biznesu grupy Rezidor są ściśle związane z głównymi celami biznesowymi. Takie podejście efektywnie zwiększa świadomość grupy oraz jej gotowość do podejmowania ryzyka. Znakomicie sprawdza się także w kwestii redukcji kosztów funkcjonowania obiektów.
- Wielokrotnie nagradzany program odpowiedzialnego biznesu sieci Rezidor opiera się na trzech podstawowych filarach:
1. Think Planet – minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
2. Think People – troska o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników i gości.
3. Think Together – poszanowanie społecznych i etycznych obszarów firmy oraz społeczeństwa, w którym funkcjonujemy.
Uzupełnieniem powyższych trzech filarów społecznej odpowiedzialności jest kierowana do pracowników filozofia 'Yes I Can!’, która wyzwala w pracownikach świadomość 'make it happen’.
W roku 2013 Rezidor Group po raz kolejny zdobył swoje zasłużone miejsce wśród Najbardziej Etycznych Firm Świata (World’s Most Ethical Companies – WME).
Upraszczając sytuację można powiedzieć, że dzięki realizowaniu strategii społecznej odpowiedzialności The Rezidor Group wyprzedza te firmy, które do CSR’u nie przywiązują dużej wagi. Rezidor Group osiągnął już naprawdę wiele jednak podróż tej firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju wciąż trwa.
Zobowiązania I cele nałożone przez Rezidor Group hotelom swojej sieci, które zapewniają realizację i rozwój strategii CSR Radisson Blu Hotels & Resorts:
- 1. Zobowiązanie każdego hotelu do redukcji zużycia energii elektrycznej o 25% w ciągu pięciu lat zaczynając od roku 2012.
- Kontynuacja zmniejszenia zużycia wody oraz wytwarzanej ilości odpadów.
- Certyfikacjia hoteli ekocertyfikatami potwierdzającymi funkcjonowanie obiektów z poszanowaniem dla środowiska naturalnego. Obecnie 75% hoteli Radisson Blu jest wyróżnionych ekocertyfikatem Green Key, w tym wszystkie obiekty sieci Rezidor Group w Polsce. Są to: Hotel Radisson Blu Warszawa, Hotel Radisson Blu Kraków, Hotel Radisson Blu Wrocław, Hotel Radisson Blu Szczecin, Hotel Radisson Blu Gdańsk oraz Park Inn Kraków.
- Maksymalizacja wysiłku w celu wyeliminowania konieczności używania papieru biurowego podczas spotkań.
- Zasady Brain Food zakładające zaopatrywanie się w produkty lokalne, posiadanie opcji wegetariańskich oraz duży udział warzyw i owoców w posiłkach,
- Meetings Minus Carbon – program mający na celu offset szacowanej emisji CO2.
Nietrudno zauważyć, że wszystkie powyższe cele oprócz troski o środowisko naturalne dają jeden poszukiwany przez wszystkich efekt – obniżenie kosztów funkcjonowania obiektów hotelowych.
Ekonomiczne efekty realizowania strategii społecznej odpowiedzialności biznesu przerosły oczekiwania właścicieli sieci Rezidor. Idą dalej, szukają nowych rozwiązań. Wspólnie z CSR’em wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta dzięki – Experience Meetings.
Sieć hoteli Radisson Blu dostrzegła i zrozumiała potrzebę przygotowania oferty Experience Meetings, która harmonizuje następujące elementy spotkań: odpowiednio zaprojektowaną przestrzeń spotkań, komunikację, dedykowane posiłki, obsługę na wysokim poziomie, satysfakcję klientów oraz zrównoważony rozwój. Ideą Experince Meetings jest ułatwienie klientom zorganizowania spotkania, konferencji czy eventu m.in. poprzez udostępnienie wielofunkcyjnych narzędzi online dla samodzielnego zaplanowania wydarzenia.
„Wyszliśmy poza bariery naszych umysłów (outside the box), aby nasi klienci mogli brać udział w niezwykłych spotkaniach, których elementami są Brain Food – pyszne jedzenie odpowiednio skomponowane dla utrzymania motywacji i kreatywności podczas spotkań oraz Brain Box – przestrzeń spotkań zaprojektowana dla inspirowania uczestników.”
Inge Huijbrechts, Vice Prezydent Odpowiedzialnego Biznesu w The Rezidor Hotel Group komentuje: „Radisson Blu, jako pierwsza sieć hoteli w Europie, na Środkowym Wschodzie i Afryce, zajmuje się od roku 1989 kwestiami ekologii i jako pierwsza sieć hoteli realizuje spójną politykę środowiskową. Dzięki Experience Meetings spełniamy wymagania realizacji zrównoważonych spotkań. Badania Experience Meetings przeprowadzone przez Green Meeting Industry Council potwierdziły poważne podejście Radisson Blu Hotel & Resorts do kwestii zrównoważonego rozwoju. Naszym celem jest dostarczenie naszym gościom niezapomnianych przeżyć stawiając kwestie odpowiedzialnego biznesu ponad wszystko – biznes czy satysfakcję.”
Wszystko to połączone z podstawowymi wypracowanymi dotychczas usługami sieci Radisson świadczonymi na najwyższym poziomie, takimi jak: darmowy bezprzewodowy Internet o wysokiej wydajności, gwarancja 100% satysfakcji gości, filozofia usług „Yes I Can” oraz udostępnienie narzędzi umożliwiających łatwe i skuteczne zaplanowanie spotkań. Skorzystanie z oferty to gwarancja satysfakcji od momentu planowania do zakończenia spotkania. Koncepcja rozwijana jest przez ekspertów w zakresie organizacji spotkań i gwarantowana przez lata organizowania różnego rodzaju wydarzeń przez obiekty sieci Rezidor. Innowacyjna koncepcja spotkań łączy elementy spotkania z elementami eventu wraz z zapewnieniem wysokiej jakości pożywienia i usług.
Idea Experience Meeting została po raz pierwszy wdrożona w życie w październiku 2012 roku.
„Niezależnie od tego czy planujesz krótkie spotkanie, czy duże wydarzenie dzięki nam możesz zaplanować je w łatwy sposób. Experience Meeting łączy wielofunkcyjne narzędzia internetowe i usługi, dzięki którym nasi klienci mogą zaplanować i przeprowadzić efektywne spotkania. Idea ta komponuje się np. z koncepcją Danish Meetovation. W każdym z hoteli jest przynajmniej jeden przeszkolony Meetovator, aby pomóc klientom zaplanować efektywne i kreatywne spotkanie zakończone sukcesem” przekonuje Roy Kappenberger, Manager hotelu Radisson Blu Royal & Scandinavia Hotel, Kopenhaga.
The Rezidor Group szuka nowych rozwiązań implementacji strategii CSR w swojej działalności. Po etapie zarządzania biznesem w sposób zrównoważony oraz budowaniu świadomości pracowników przyszedł czas na kreowanie usług w duchu zrównoważonego rozwoju.
Podczas spotkań czy konferencji często otrzymujemy nadmiar informacji w określonym, krótkim okresie czasu. Skutkiem tego jest zmęczenie i trudności z utrzymaniem koncentracji przez cały czas trwania spotkania, czego efektem może być pominięcie części kierowanego do nas przekazu. Hotele sieci Rezidor zmierzyły się z tym problemem w niezwykły, wydawać by się mogło, sposób. Grupa hoteli Rezidor postanowiła zwiększyć zadowolenie swoich klientów, organizujących spotkania i konferencje, poprzez dążenie do wzrostu efektywności organizowanych w obiektach Grupy Rezidor spotkań. Organizację tego rodzaju spotkań połączono z polityką odpowiedzialnego biznesu realizowaną przez Rezidor Group od wielu lat. Koncepcja organizacji tego rodzaju wydarzeń nazwana została Experience Meetings.
Podstawowymi elementami Experience Meetings są:
- Brain Food – innowacyjne rozwiązanie wypracowane przez doświadczonych szefów kuchni i dietetyków,
- Brain Box – przestrzeń spotkań zaprojektowana z myślą o zwiększeniu efektywności oraz kreatywności.
Koncepcja Experience Meetings opiera się m.in. na założeniu, iż spotkania i konferencje nie powinny być zaburzane długimi przerwami na syte posiłki. Zgodnie z zasadami Brain Food należy optymalizować poziom energii uczestników spotkań m.in. poprzez dostarczanie im zrównoważonych, mniejszych posiłków. Posiłki te skomponowane są w taki sposób, iż dostarczają odpowiednią ilość energii pozwalającej na zachowanie koncentracji oraz utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Brain Food jest nową ofertą przygotowaną przez szefów kuchni hoteli Radisson skierowaną do uczestników spotkań i konferencji. Dla utrzymania koncentracji wśród uczestników spotkań, Brain Food sporządzane jest według sześciu podstawowych zasad:
- Duży udział ryb, jajka, produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa,
- świeże lokalne produkty,
- minimalnie przetworzone składniki,
- niewielka ilość mięsa w którym udział tłuszczu nie przekracza 10%,
- delikatny smak zdrowego pożywienia,
- naturalne substancje słodzące nie przekraczające 10% zawartości cukru.
Brain Box – drugi po Brain Food element Experience Meetings.
Utrzymanie poczucia komfortu oraz koncentracji uczestników spotkań czy konferencji nie jest rzeczą łatwą. Kluczem jest m.in. atmosfera i aranżacja miejsca. Z tego powodu Brain Box jest częścią składową Experience Meetings. Brain Box zaprojektowany został tak, aby zwiększyć koncentrację uczestników oraz uwolnić ich kreatywność . Brain Box oddziałuje na wszystkie zmysły osób w nim przebywających dzięki ścianom, na których można pisać, odpowiednio dobranym kolorom, które oddziałują na nasz umysł, odpowiednio zaprojektowanym meblom, którymi można aranżować przestrzeń Brain Box’ów według uznania uczestników.
Główne cechy Brain Box:
1. Zaprojektowany dla stymulacji innowacyjnego i kreatywnego myślenia.
2. Wyposażony w elastyczne, humorystycznie zaprojektowane meble.
3. Przestrzeń spotkań, która w razie potrzeby bez większego wysiłku i w krótkim czasie może być przekształcona w konwencjonalny pokój spotkań.
Brain Food & Think Planet
Wszystkie 220 hoteli Radisson Blu Hotels & Resorts w Europie, Bliskim Wschodzie i w Afryce przystąpiły do projektu „Think Planet”. Strategia sieci Rezidor mająca na celu minimalizację oddziaływania na środowisko naturalne oraz filozofia Experience Meetings pozwoliła realizować działania dalej niż tylko w konwencjonalnych obszarach funkcjonowania hoteli. Kontynuowana od wielu już lat strategia CSR sieci Rezidor przyjęła obecnie nowatorski wymiar i jest realizowana także w obszarach spotkań i wydarzeń. Posiłki podawane podczas Experience Meetings oparte są na wyjątkowej koncepcji. Brain Food oferuje zbilansowane, lokalne składniki o niskiej zawartości tłuszczu i cukru, takie jak: mięso, gruboziarniste składniki, ryby, owoce i warzywa, które utrzymują stały poziom cukru we krwi i pozwalają przez długi czas pozostawać skoncentrowanym.
„Jednakże właściwa dieta nie wystarczy do tego, aby poprawić kreatywność. Z tego powodu zaaranżowane zostały pokoje typu Brain Box z wyposażeniem stymulującym głębszą inspirację oraz mocniejszą kreatywność.” Mówi Roy Kappenberger.
Kolejnym ważnym elementem Expereine Meeting jest strategia Think Planet, która zakłada redukcję zużycia energii elektrycznej w obiektach sieci Radisson o 25% do końca roku 2016. W celu osiągnięcia założonego celu Rezidor Group wykorzystuje zaawansowane narzędzia pozwalające między innymi monitorować emisję CO2 podczas organizowanych spotkań i wydarzeń. W ten sposób poczynione zostały starania, które w efekcie pozwolą na offset 100% CO2, dzięki czemu organizowane przez sieć Radisson spotkania będą mogły być całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Brain Food daje lepszy zwrot z inwestycji w spotkania niż spotkania konwencjonalne.
„Z niecierpliwością czekamy na moment, kiedy będziemy mogli razem z naszymi gośćmi zrealizować ten cel. Jest dla nas bardzo ważne aby wykonać wszystko, co możemy w celu zapewnienia naszym gościom w pełni zadowalających spotkań.”
Oferta Radisson Blu w zakresie Experience Meetings kłada się z następujących elementów:
- strony internetowe umożliwiające planowanie spotkań oraz rezerwację sal zawierające wyszukiwarki wraz z prezentacją sal w wymiarze 3D,
- krótki czas oczekiwania na odpowiedź ze strony hotelu,
- Brain Box – innowacyjna, unikalna koncepcja sal spotkań. Pokój typu Brain Box wyposażony jest w specjalnie zaprojektowane meble, które można aranżować według preferencji gości, system oświetlenia, które pod wieloma względami można dostosować do wymagań uczestników oraz ściany, na których można sporządzać notatki.
- bezpłatny, bezprzewodowy Internet o wydajności 100 Mb,
- Brain Food – idea innowacyjnych i zrównoważonych posiłków zaprojektowanych przez doświadczonych szefów kuchni oraz dietetyków oferuje zbilansowane, lokalne składniki o niskiej zawartości tłuszczu i cukru, takie jak: mięso, gruboziarniste składniki, ryby, owoce i warzywa, które utrzymują stały poziom cukru i pozwalają przez długi czas pozostawać skoncentrowanym,
- słynna filozofia sieci hoteli Radisson: „Yes, I Can”
- gwarancja 100% satysfakcji gości oraz 100% satysfakcji spotkań,
- neutralne pod względem emisji CO2 spotkania i wydarzenia organizowane przez wyróżnione ekocertyfikatami hotele Radisson Blu. Włączając strategię Think Planet w wyniku której planowana jest redukcja zużycia energii w hotelach sieci Rezidor o 25% do końca roku 2016.
- monitoring oraz dokumentacja dotycząca emisji CO2 podczas spotkań i wydarzeń. Obecnie ta usługa jest dostępna dla Club Carlson for Planners,
Przykładowe dania z listy Brain Food:
Salmon Pastrani
450 g norweskiego łososia,
130 g soli,
70 g cukru,
15 g czarnego pieprzu,
15 g nasion kopru włoskiego,
15 g nasion gorczycy,
15 g nasion kolendry
Marynować łososia w soli i cukrze przez 20 min. Wypłukać rybę w zimnej wodzie. Zroluj łososi a i owiń go szczelnie w folię. Gotuj rybę przez 20 minut. Odwiń z folii. Pokrój w plasterki.
Coleslaw
1 jabłko,
1 marchew,
0,5 letniej kapusty,
100 g siekanych orzechów,
0,5 owoca granatu,
jogurt islandzki z ziołami (skyr),
siekane zioła (sugerowany pęczek pietruszki, 2 gałązki kopru, 2 gałązki draganka)
sól i pieprz,
cienko pokrojona cytryna (organiczna)
Sposób przyrządzania:
Wydryluj jabłko i obierz ze skórki marchew. Cienko posiekaj lub zetrzyj jabłko, marchew i liście kapusty. Wrzuć do miski. Wrzuć orzechy na patelnię i smaż bez oleju do momentu, kiedy przybiorą ciemnozłoty kolor. Opróżnij połowę owocu granatowca poprzez uderzanie łyżką w skórkę owocu od zewnętrznej strony. Wymieszaj orzechy i zawartość owocu granatowca z coleslaw używając sok granatowca jako marynatę. Nie dodawaj soli ani pieprzu – ma to być sałatka bardziej owocowa niż coleslaw. Wymieszaj jogurt z siekanymi ziołami, szczyptą soli, pieprzu i cytryny. Podawaj jako dip do chrupkiego pieczywa.
Czy dobrze to robimy ? Czy nie możnaby zrobić tego lepiej ?
Sieć Radisson Blu poddała swój wyjątkowy program organizacji wydarzeń i spotkań Experience Meetings kontroli przeprowadzonej przez Green Meeting Industry Council (GMIC). Experience Meetings są analizowane pod kątem innowacyjności oraz jako wiodąca koncepcja we wspieraniu rozwiązań organizacji zrównoważonych spotkań i wydarzeń w branży turystycznej.
„Oto początek długoterminowego partnerstwa z Carlson Rezidor i Radisson Blu Experience Meetings. Potrzeba organizacji zrównoważonych wydarzeń staje się silniejsza wraz ze wzrostem klientów indywidualnych i korporacji poszukujących dobrych praktyk w zakresie organizacji spotkań i wydarzeń.” Mówił Paul Salinger, Prezes Zarządu GMIC.
W jaki sposób możecie udowodnić, że strategia odpowiedzialnego biznesu leży u podstaw waszego sukcesu?
Poniżej znajduje się wykres obrazujący rozwój sieci Rezidor od roku 1994, czyli od momentu kiedy sieć posiadała 29 hoteli. Wykres ten będzie pomocny w udzieleniu odpowiedzi na zawarte we wstępie pytania biorąc pod uwagę to, że polityka środowiskowa firmy ustanowiona została w roku 1989.
Można stwierdzić, iż strategia odpowiedzialnego biznesu sieci Rezidor jest rzeczywistym elementem strategii rozwoju firmy, a działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu są wpisane w jej kod genetyczny. Uzasadnienia tej tezy można szukać m.in. w skali jaką przyjął odpowiedzialny biznes oraz w stopniu jego połączenia, a nawet identyfikacji z sukcesem biznesowym grupy. Mówiąc o sukcesie rynkowym The Rezidor Group nie oddzielamy kwestii rozwoju sieci, jej wpływów, zysków i liczby obiektów od kwestii odpowiedzialnego biznesu. Niewątpliwy sukces firmy jest zawsze utożsamiany, a nawet uzasadnianyprowadzoną przez The Rezidor Group polityką responsible business.
Czy na realizowanie polityki odpowiedzialnego biznesu stać tylko firmy z dużego biznesu charakteryzujące się dużymi wpływami?
Pamiętajmy, że polityka środowiskowa firmy ustanowiona została w roku 1989. Oszacujmy ile wówczas obiektów mógł należeć do sieci. Biorąc pod uwagę roczny przyrost około 20 obiektów w latach 1994-1997 możemy szacować, że w roku 1989 do sieci należało kilka obiektów, a sam biznes dopiero zaczynał swój rozwój. Już w tym czasie zaplanowano i wdrożono politykę odpowiedzialnego biznesu mimo to, że dalszy rozwój sieci stał pod dużym znakiem zapytania. Ustanowienie polityki środowiskowej firmy nie generowało wówczas, i tak jest również dzisiaj, żadnych kosztów, ale dało początek dalszym działaniom prowadzącym do światowego sukcesu The Rezidor Group, u podstaw którego leży zaplanowana w okresie początkowym firmy strategia zrównoważonego rozwoju.